Super nöjd! ♥

Jag är otroligt nöjd med dressyrlektionen för Racha idag! Vi tränade på pogrammet och hon berättade vad jag skulle tänka på, vi tog liksom moment för moment som behövdes slipas på.
 
Började med att rida fram lite ute, en perfekt dag för att rida ute och mysa i skogen men idag var det dressyr som gällde! Jag skrittade fram i ca 20-25 minuter och travde några meter där det inte var för hårt. I ridhuset så joggade jag igång honom ett tag, det tar en liten stund innan han blir varm och det är bra för hans leder att värma upp ordentligt. 
 
Vi började med att jag red på stora mittvolten, mest för att hitta min sits och komma i balans med honom. Han går lätt på fler spår än nödvändigt, och mina tyglar blir lätt lite glappa. Efter det red jag igenom pogrammet en gång så Racha fick se hur det skulle vara. Behövde bara läsa igenom det en gång igår kväll sen kunde jag det, lyx! 

Hon berättade för mig vad det var jag behövde träna på. Dels var det att få till en jämn och rund volt, lite vägar, t.ex. hörnpasseringar och serpentinernas bågar. Samt halten på medellinjen. Vi tränade på 15m volten tills jag kännde att jag hela tiden vände vid rätt vändningspunkt och gick sedan vidare till att rida serpentinerna tills vägar och övergångarna arbetstrav - mellanskritt - arbetstrav satt så bra som möjligt. Det sista vi tränade på var halten på medellinjen. Man ska vända upp från mitten av långsidan och göra halt på mitten. Blev lätt ett steg förtidigt eller en alldeles för "snabb" halt. Jag behöver nästan bara tänka halt och andas ut så tvärnitar han. Då och då tappar han något bakben men då är det upp till mig och driva mer. 

I slutet så red jag igenom det en gång till och då gick det bättre, något jag ska tänka på är galoppen att alltid hålla i tyglarna ordentligt då han lätt smiter undan, slår eller går på fler spår. Men det är något jag alltid tänker på när jag rider så det är inget konsitgt. Sista gången jag skulle vända rätt upp och göra hallt vid G blev det lite vingligt, men det var för att jag tappade yttersidan. Jag ska rida på onsdag igen och då ska jag tänka på allt sånt där. Är jätte taggad till tävlingen på lördag! Har inte alldeles för stora förväntningar då det är min och Liams första tävling, men hoppas på att jag kommer hem nöjd :) 

Foto: Jag - från idag efter träningen

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback