Kommer träningsvärken släppa den här gången??

Har en illa känsla av att den här träningsvärken jag har skaffat mig de senaste två dagarna, aldrig kommer att släppa? Kände mina ben ganska regält från igår, och idag på dressyren som gick alldeles super kommer nog även en hel del armar, mage, rygg, rumpa och ännu mer träningsvärk i benen komma krypandes!
 
Fick rida en häst jag aldrig ridit förut, och inte heller av den storleken jag är van vid. Jag fick sitta på en häst som heter Xante "Svante" som är ca 1,62cm hög. Jag har ridit häst tidigare, men kan inte påstå att det är speciellt ofta, då jag är ganska liten och lätt får jag ofta de mindre typerna. 
Red en häst i sommras som är 1,60 hög, Peach som ni kanske kommer ihåg? Men hon kändes som en blandning av ponny och häst när man red. Det var en helt annan känsla! 
 
 
Xante var så mycket mer häst, och det kändes som att jag hade hela hans huvud i mina händer ibland. Han gick på hackamore, som jag har ridit på förut, t.e.x på Peach. Så det var inget konstigt. Men det hela blev en hel del annorlunda då situationen var så annorlunda. Han var vekligen en trevlig häst att rida, och om han inte skulle behövas på en tisdag så skulle jag få rida honom då jag känner att det vore kul att jobba vidare med det där!
 
Vi jobbade med att få hästarna att gå rakt på rakt spår. Från A skulle vi vända rätt upp och rida rakt på medelinjen, sendan gå varannat varv vänster och varannat varv höger, där vi antingen skulle lägga serpentinbågar eller göra skänkelvikning på långsidorna. Skänkelvikningarna för vänster skänkel gick nästan alltid super bra! Men höger var inte lika lätt, då blev det ofta ganska söligt eller mer upp an framåt, alltså inte så mycket skänkelvikning.. 
 
I slutet av lektoinen skulle vi alla galoppera på på fyrkanten, men en meter innanför långsidorna. Där spårade det ur för en hel del, inklusive mig. För mig blev det lite stuttsigt och han typ små ställde sig och hoppade framåt. Så det blev lite svårt för mig då jag inte riktigt hittade knapparna. Eftersom jag aldrig suttit på hästen förut så blir det ju så, men man lär sig utav det! Sen hade jag några framför mig som fjolla runt vilket gjorde att man kom nära då  de in kunde hålla avstånden och då blev det mer fokus på att inte springa över dem än på att hålla fokus rakt fram med min egan häst. Vill gärna inte springa in i hästen framför som inte gillar när man kommer för nära. Tror även Xante blev lite uppspelt över att andra stuttsade men det är nog bara en liten orsak till det hela. I andra varvet gick det bättre, då var det inte lika mycket studs i luften som innan ;) 
 
Cajsa sa att det såg bra ut, och jag har ju somsagt inte ridit honom förut och det är inte ofta jag sitter på stor häst. Men vi måste bryta det där med att han stannar upp och ställer sig, för han brukar inte göra så speciellt ofta, får hoppas att hans onda i ryggen inte håller på att smyga sig tillbaka. 


Här är fina hästen! ♥ Är verkligen jätte nöjd med dagen och känner redan träningsvärken i ryggen ;) ♥



Kommentarer
Rebecka A säger:

Jag tyckte du var jätteduktig ;) <3

Svar: Hihi, tack Rebecka! ;) <3
None None

2013-02-07 | 12:09:23
Bloggadress: http://karamellponnys.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback