Hoppträningen igår

Hoppade i första gruppen igår (16:30-17:30), istället för sista. Mest för att jag skulle hinna till Marum i tid för att fixa alla saker till idag med Liam. Jag gillar att vi alltid har möjligheten till att kunna hoppa tidigare om vi skulle behöva det. Finns det plats i den gruppen så får vi oftast hoppa in i den. Gillar det! Det var dock ett tag sedan jag hoppade i första gruppen. Vi böt tid helt och håller för ett tag sedan, från att börja 16:30 till att börja 19:30. Så det blev den där lite skumma omställningen igen. 
 
Jag är i alla fall nöjd med hoppträningen. Vi övade på att rida på ett bestämt antal språng på olika linjer. Vi hade de avstånden man använder på tävling. Vilket ofta kanske är lite längre an vad man är van vid, är olika från person till person och från häst till häst, men ändå! Har något knas i kroppen, en förkylning som ligger och lurar någonstans så blev ganska trött efter. 

Vi skrittade först fram i ridhuset för att värma upp lite lätt innan vi började trava. Lite basic, öka minska osv. Men kände själv att det gick lite på undertempo, av olika anledningar. Vi travade över några bommar från C till lite efter E, bröt till skritt i några steg vid A och la en volt runt ett räcke vid B. Vi tog en galopp i det första varvet innan vi böt och gjorde samma travövningar i det andra varvet. 
 
Vi började hoppa fram på ett enkelt räcke som stod ungefär på diagonalen. Alla hoppade det så många gånger som det behövdes innan vi gick vidare till ena långsidan. Red i höger varv och vände upp på B långsidan för att komma in på ett räcke, 4 galoppsprång och sedan en oxer ut. Jag red om den vägen några gånger, några gånger för mycket tycker jag. Jag nådde inte riktigt fram på 4 galoppsprång, hamnade på 5 hela tiden då min galopp inte var tillräckligt stor. Tillsist var det inga problem!
 
Efter det gick vi vidare, vi skulle vända in ungefär vid K och rida på ett vågplank för att fortsätta på en båge med 5 galoppsprång och hoppa ut på räcket som var första hindret på långsidan. Det var inga problem, gick super från första början. Där var jag på honom lite mer från början, dels för att få plats med rätt språng och för att jag var lite vaksam på vågplanket. Han kollade till lite på den men jag var på honom lite lätt vid rätt tidpunkt och red bra framåt efter landningen, så vi fick en bra väg med rätt antal galoppsprång. Super nöjd! 
 
Sista övningen låg också på en båge, men inte på samma sätt. Det var ungefär samma väg som när vi red på bommarna i början. Fast nu var det inte bommar utan en oxer in, man fick vända in ungefär vid C, jag lite senare för att räcka fram. 3 galoppsprång på en svag både till ett rosa räcke med plank. Den övningen fick jag också rida om, lite för många gånger. Jag måste liksom rida i vänsterkant på oxern och sedan en ganska rak väg till räcket för att komma fram på de där 3 galoppsprången. Men tillsut satt det och han hoppade fint över sista räcket. 

Tillsist la vi ihop det till en bana. Först linjen med 3 galoppsprång, vänder upp på uppvärmingshindret som stod på diagonalen, sedan in på långsidan med 4 galoppsprång. Det gick klockrent! Där hade hon höjt hindrena mer åt mig vilket gjorde det lite enklare med avstånden. Cajsa sa att det såg bra ut, speciellt på banan, det blir lite längre sträcka när hindrerna är lite lägre.Vi hoppade förra veckan med att komma på ett språng mer, alltså var det lite påverkningar från alla håll tror jag. 
 
Foto: Jossan, Photoshop: Jag
Känner att det blev ett långt inlägg nu ;) ♥

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback