Hoppträning för Annika

Hoppträningen idag var inte för Cajsa som vi brukar rida för. Utan det var för en tjej som heter Annika och som har varit vår tränare i hoppning förut. Jag har dock aldrig hoppat för henne, har bara ridit dressyr. 
 
Men det gick bra idag, bättre än vad jag trodde från början. Vi jobbade med att få hästarna lyhörda och att jobba under sig mer med bak benen. Vi började som vanligt med att rida fram. Öka minska, ligga på lite volter, och sedan samma sak i galoppen. När det var klart så travade vi över några bommar som låg någon meter innanför långsidan. Kom man från ena hållet så började man rida över bommaran som låg med kortare avstånd för att sedan rida över de som hade lite längre avstånd. Efter det vände vi på allt, så man fick länga först sedan korta på steget. 
 
När det flöt på bra la hon upp till galoppbommar. Det gick också bra. Det skulle vara 4 galopp språng emellan bommarna, det var någon gång när vi hoppade då jag fick in 5 språng för att han tvekade. 
 
När galopp bommarna gick bra så la vi upp till hinder, så vi skulle först rida hela långsidan. Efter det skulle vi ligga på en båge. Det var en oxer in, vågplanket i mitten (som även är mitten hindret på långsidan) sedan en till oxer ut. Det blev några stopp och något språng extra på vågplanket och den ena oxern. De var ju läskiga! De kunde äta upp min häst :O Så vi red om och då gick det bättre! Vi satte tillslut ihop det till en bana så man fick svänga lite. Det sista vi gjorde var att rida en kombination typ, det var två galoppsprång med ett räcke in och en oxer ut. Det gick också super! Alltid när vi hoppar såndana övningar så får jag så långa tyglar över oxern. Så frågade vad jag gjorde för fel, men Annika sa att det var bra. Jag var bra upprätt vilket är bra när jag sitter på Rommy som behöver det där stödet hela tiden. Då mina tyglar blir långa är det bara för att han hoppar stort och jag ger han eftergift så, det känns super och jag har fortfarande tillräckligt korta tyglar när jag landar för att det inte ska glappa. 

Är verkligen nöjd med dagens ridlektion. Men nu är jag lagom trött, då jag faktiskt gymmade innan ridningen med Linnea. Dock så gjorde vi inte så jätte mycket. Men tillräckligt för att jag skulle vara någorlunda trött. 
Tränat hela veckan känner jag! 
 
Foto: jag
 
Längtar verkligen till sommaren nu! Speciellt då det börjat snöa igen :( 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback