Hur jag planerar utomhus

När jag rider på Liam här hemma så har jag oftast ingen som säger åt mig vad jag ska göra. Vilket kan va skönt ibland, men även väldigt jobbigt då man inte alltid har en aning om vad man ska göra eller hur man ska göra det. 

Hur brukar jag då lägga upp mina ridpass? 
Jo, jag tänker faktiskt mycket på vädret. Då jag oftast inte rider honom mer än en gång i veckan så har jag inte direkt något rullande schema på hur han ska ridas. Så somsagt så kollar jag lite på vädret hur det ser ut, är det strålande sol ute så brukar jag försöka rida ut i skogen eller snurra runt lite på småvägarna runt stallet. 

Vad gör jag när jag rider ute? 
Rider jag i skogen så kan jag ju inte göra så mycket mer än att få honom att lyssna på vart vi ska gå. Det är så ojämn mark där så det är inte så klokt att rida ett dressyr pass direkt. Beroende på hur han är i skogen så jobbar jag efter det på vägen hem. Som i måndags, då var han lite små bedrövlig så jag försöka få honom att tänka på anant och liksom bli av med lite överskåtts energi. 

Rider jag inte i skogen, utan på små vägar så brukar jag för det mesta få honom att lyssna för mina hjälper ordentligt trots alla störande saker runt omkring. Det behövs kan jag ju säga, ibland är han går han som en nysmörjd klocka och ibland kommer hans skugga käka upp honom ;) 
Så jag tränar lite på det jag känner att jag behöver träna på.

Ibland kan jag bara vara lat och sitta upp barbacka och bara ta en lugn skritt tur utan några krav någonstans. Han får bara gå som han vill, så länge skritten hålls i skritt och inte fortare. De gånger jag har gjort så har han faktiskt alltid varit lugn och nöjd efter turen. Tror han tycker det är skönt att bara lulla runt ibland utan att egentligen behöva tänka på något. 

Så på det sättet rider jag när jag rider utomhus på Liam. 
Hur gör ni när ni rider ut? :) 

Foto: Jag

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback