Gårdagens hopplektion 31/8

Första hoppträningen igår! 
Och jag är riktigt nöjd ;)
Tänkte beskriva lite först vad vi gjorde. Vi hoppade gymnastik övningar, med tanke på att det var första hoppträningen för den här terminen så är det ganska bra att börja med något sånt. Vi började sålklart att rida fram i alla gångarter plus att trava över några bommar. Standard typ ;) 
Jag hade då Nautilus för första gången i hoppning, i framridningein var han oftast väldigt fin, ibland rusade han iväg lite grann men för det mesta så gick han väldigt bra! Han är bara 5 år och är redan riktigt duktig! Han är i stort behov av att man håller på ytter och nästan rider på slapp innertygel, och i slutet så blev det väldigt bra! Lite ovant att ha en häst som man måste leda nästan överdrivet mycket på för att han ska svänga från att bara behöva krama lite på tygeln. Så det blir en helt annan ridning, men jag gillade det! Och det var så underbart! Jag kunde sakta ner, till och med från galopp med bara sits och yttertygel! Jag är van vid att man åtminstone måste ha en del stöd i båda tyglarna för att hästen ska reagera. 

Men i alla fall. Sen så hade vi en studs på tre eller fyra kryss, kommer inte ihåg hehe. Först skulle vi bara hoppa över och rida rakt fram, gick det bra så skulle man ta samma sak igen, fast efteråt så tog man nästa hinder som det låg en galopp bom till en oxer. Innan det hade vi trav hoppat ett räcke som sedan blev oxern för mer styrketräning. Men jag tog den i galopp, det var lite mycket begärt att be Natte trav hoppa det nu.

Sen hoppade vi på medjelinjen ett kryss och en oxer. Det gick super! Jag hoppade inte oxrarna lika högt som de andra då Natte inte är den stabilaste på foten än, han känndes lite små farlig ibland över oxrarna ;) 
Som avslut så hoppade vi en långsida med räcken där det låg bommar mellan dom så det blir " Räckte,bom,räcke,bom..osv" Det gick inte lika bra då jag var lite sen med att börja svänga (ovana) Sen så är han liten och har inte riktigt koll på foten. Men jag red bara om efter att ha rivit nästan varje hinder och då gick det super! 

Känner att inlägget blev ganska långt, men det får va så! Älskar den hästen, och hoppas jag får fortsätta jobba med honom! :D Kommer dock ha en annam häst varannan gång men det berättar jag om senare ;) 

Foto: Jag under ridlägret
Kram! ♥

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback