Dressyr 25/9 Veneto

Igår trodde jag att det stod mellan Nautilus och Elvira. Men så blev det inte alls! 
Den jag fick ha på lektionen heter Via Veneto (Veneto) , han är en skimmel valack, D-ponny. Som jag tycker ser ut som en c-ponny, han är bara liten helt enkelt men det är han egentligen inte, det ser bara ut så ;) 

Honom hade jag ridit en eller två gånger tidigare. Det var extremt länge sedan, det var på den tiden då han fortfarande hade små hyffs för sig. Vände i mot väggen på en 50-öring på 2 sec osv. Det jag kommer ihåg är att det tog 3 försök att komma över en bom som låg på marken!! Helt sjukt! Men nu har han blivit mycket bättre och kan hoppa hyfsat högt med rätt ryttare som rår på honom. 
 Nu känner jag att jag helt lämnar ämnet, en presentation av honom kan jag komma med senare. Åter till dressyren! 

Vi red inomhus idag, exakta anledningen vet jag inte, men det blir kallt och mörkt så fort så antar att det var något sådant. Vi skulle idag jobba mycket med sitsen så vi red utan stigbyglar större delen av lektionen. Jag föredrar faktiskt att rida utan stigbyglar, speciellt på sånna hästar jag inte alltid kommer åt. För rider jag utan stigbyglar så har jag inte dom att lägga balansen i och då på något sätt så håller jag om mer med benen vilket gör att hästen kommer lättare ner i bra form och liksom lyssnar mer. Det där med att man rätar upp sig mer utan stigbyglar är sant också, men jag brukar kunna slingra mig undan det, heheh.

Vi red innaför spåret utan stigbyglar, på långsidorna skulle vi rida med hästarna ställda ut mot väggen och senare flytta in bakbenen mot mitten av ridhuset med hästarna ställda utåt. Det var svårt igår kan jag säga! Beror mycket på vilken häst jag sitter på och hur pigg jag är, såklart! Veneto har jag inte suttit på så mycket, så känner honom inte riktigt. 
 
Han smiter gärna ifrån en på någevis när man flyttar skänkelvikning och så. Även Cajsa sa att han är väldigt lurig. Jag fick till det några gånger, men det var inte lätt måste jag säga. Min j*vla sår i knäväcken gjorde inte saken bättre.. att rida in ridstövlar är inte det mysigaste. Speciellt inte när det är för långa! 

Han blev riktigt fin i formen efter ett tag, sen tappade jag honom så hittade jag honom igen. Ja, det var helt enkelt lite ostadigt. Men Cajsa sa att han hade väldigt fin form där ett tag, *stolt* 

Så är inte helt jätte nöjd med lektionen, men kan ändå inte förvänta mig så mycket mer. Har inte ridit honom så mycket så får inte sätta för höga krav än så länge. 


Foto: Jag. Har inga bilder på honom än men det kommer! 

Kommentarer
NILES (FOTO & VARDAG) säger:

fin bild!

Svar: Tack! :D <3
None None

2012-09-26 | 21:49:05
Bloggadress: http://niles.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback