Dagens ridpass 17/9 Liam

Lilla prins ♥ Känner att jag ofta börjar den här sortens inlägg med något glatt och positivt! Men det är så, det går nästan aldrig dåligt när jag rider honom. 

Jag sa tidigare att jag skulle jobba med bommar, men vad tror ni? Så blev det ju självklart inte ;) 
Brukar inte bli som jag planerar, hehe. Gillar att planera saker men det är sällan jag följer mina planer.
 
Jag började med att rida lite ute, det tog ca 15-20 minuter. Red fram mest i skritt och flyttade honom lite smått och simpelt för skänkeln så han lyssnade på mig, sen tog jag några små trav inslag där det inte var så hårt.  Det blåste en del ute så han lyssnade ganska bra faktiskt och hade ett hyfsat bra tempo. 
 
Sen gick vi in i ridhuset och då började jag rida lite serpentiner i skritt. Jobbade mest i skritt och trav. När vi satt dom bågarna ordentligt så gick vi ut något varv och red rakt fram. Jobbade med lite igångsättningar och försökte få honom stadig i övergångarna. Vilket han satte as bra tillslut! 

Jag jobbade nästan ingenting med mina händer, jobbade upp honom "bakifrån" om man säger så. Bakbenen kom först, sen fick man hästens huvud på köptet och då får man se till att va stadig och ta emot det där huvudet. 

Jag galoperade inte så mycket då jag vet att han är svag i galoppen, så ville inte riktigt förstöra våran rytm med att slänga in en galopp. Han har tidigare haft svårt med sin skritt, att liksom hitta ett stadigt läge. Men det blir bättre och bättre för varje gång tycker jag. Men jag tog en galopp i alla fall, och för att jämföra med tidigare gånger så gick det huuuur bra som helst! :D Hans galopp brukar inte vara rund och han brukar ofta galoppera med baken innanför spåret. 
Men tack vare att jag fått en bra och stadig form på honom så gick jag ju in i galoppen med den formen, vilket höll ihop honom som han behöver. Så han fick en rund och fin galopp, och tack vare att han var bra i formen så kunde jag lättare flytta honom så han gick rakt på rakt spår. 

Så jag är verkligen jätte nöjd med ridpasset, han frusktade minst 15 gånger efter första galoppen. Jag överdriver inte, han vart riktigt nöjd. Tror han tyckte det var skönt att jobba igenom sina muskler på det sättet.

Långt inlägg, men gillar ni att jag skriver såhär om mina ridpass? :) 

Kram♥


Foto: Johanna
Det här är inte från idag utan det var sista veckan på sommarlovet som hon fotade det här. 
Vad tycker ni? ♥
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback