Hoppträningen 28/9 Nautilus

I fredags så var det hoppning igen. 
Det var Natte vecka den här gången, så det var honom jag hoppade. 
Den här gången skulle vi jobba på att korta och länga galoppen. V hade 5 olika hinder. Två linjer med olika långt imellan dom. Sen hade vi en oxer från ena kort sidan. 

Framridningen gick bra, men han var väldigt pigg så han ville inte riktigt lyssna på mig när jag skulle ta tillbaka honom. 

När vi började hoppa så skulle vi börja med den ena långsidan. Det var två simpla räcken på en linje, tror det va 17.5m där i mellan. Det skulle vara hyfsat lagom på 4 men lite lite kort på fem för oss, vi alla hade olika stora d-ponnysar ;) 
Det gick bra för mig tycker ajg ändå, när vi skulle få plats med 5 språng så fick jag trava in. För annars skulle det vara lite för svårt för natte än så länge. När vi skulle gå på 4 så fick jag komm i galopp, vi rev några gånger, men alla gånger va mitt fel. Då jag antingen släppte stödet på bettet, inte drev tillräckligt, svängde för tidigt/sent eller den gammla klassikern vred mig åt vänster i språnget. Förutom min misstag så gick det bra, Nautilus var super duktig! 

Sen skulle vi göra samma sak på andra linjen men den var lite längre, minns inte riktigt hur lång. Det gick på ungefär samma sätt där också, han var väldigt duktig, men jag behöver verkligen tänka på ett inte vrida mig så mycket i sprången. 

När dom höjde sedan och skulle hoppa på 4 språng istället för 5 så behövde inte jag hoppa mer på den övningen, det hade vart lite svårt för natte än och han hade vart så duktig innan så vi ville inte riskera att vi krachade eller något. 

Det sista vi gjorde var att hoppa oxern och efer det komma på en linje till ena hindret i den längre lågsidan. 
Där lät det kanske lite krångligt, men hoppas ni förstår hur jag menar ;) 

Vi vände vid C på kortsidan ungefär och kom på oxern, vi red något galoppsprång rakt fram innan vi vände mot A för att hoppa räcket. Det skulle vi rida på 5 eller 6 språng, vi tog det på 6. 
Den sista gången gick bäst, då vände jag upp ordentligt och fick en bra väg mellan hindrerna, men jag vred mig i språnget så att han rev. Men Cajsa tyckte att det fick räcka där för honom. 

Så jag är faktiskt väldigt nöjd med den lektionen ändå, måste tänka mycket på sitsen över hindret dock! 

Foto: Lina brottman
Ska försöka hitta lite andra bilder när jag rider honom, just nu har jag inga. 

Kommentarer
ida säger:

din blogg är så jävla bra fattar inte hur en blogg kan vara så bra! :) <3

Svar: Tack gumman! ;) <3
None None

2012-10-01 | 21:02:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback