Dressyr 30/10

Igår var det lite ändrade tider på dressyr lektionerna. Jag skulle egentligen ha ridit halv 3, men jag va hos tandläkaren klockan 2 så det var ganska svårt att hinna. Men jag fick rida i gruppen efter istället, den var halv 4 så det hann jag. 

Vi var bara fyra stycken i den gruppen och jag fick rida Veneto. Det gick jätte bra! Dom hade varit inne en del under dagen och stått och fryst lite i hagen eftersom det drog så kallt. De tog in hästara lite tidigare eftersom lektionerna började tidigare. Så hästarna skulle säkert vara lite stela. Men nää, det tycker jag inte. Veneto var jätte fin tycker jag! :D Min sits var även bättre av vad jag kunde känna och se ibland i spegeln. Den var inte toppen hela tiden men iblandå så ;) 

Vi jobbade i alla fall med att mjuka upp dom. Eftersom alla fyra hade fått våra hästar och ponnyer i sådan bra balans så skulle vi få göra en mer krävande sak för hästarna, flytta för skänkeln en hel diagonal. Det var ganska svårt då Veneto också har ganska svårt för det. Han stretade emot en hel del. Men han blev mjuk efter det och  kom ner bättre i formen och lyckades böja bra på sina stela bakben. Sen jobbade vi på stora mittvolten med att minska den och förstora den i både trav och galopp, han var jätte fin i galoppen, men krullade ihop sig lite ibland så jag fick driva på honom ännu mer frammåt för att han skulle komma mer fram medhuvudet. 

Ungefär en timme efter lektionen så hade vi teori, vår tränare visade en del om sitsen och hur man rider olika typer av hästar. Alltså en häst som inte kommit långt alls i sin utbildning (kan skritta, trava, gallopera och rygga två steg ibland. Galoppen kan det fortfarande va lite svårt att styra i) Sen en häst som har kommit lite längre, som är i lite bättre balans och man kan kräva lite mer av. Men som fortfarande inte är helt klar i sin utbildning. Och till sist en häst som är fullt utbildad som ska göra det ryttaren ber om direkt. 

Vi har hört det här förut, men det var nyttigt med en liten påminnelse. Även fast jag vetdet egentligen så är det ju inte så att man alltid tänker på det, det här får en att tänka på det lite till ett tag och kanske lyckas ändra på något. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback