Skånsta-Roo utbyteshoppning.

Det gick somsagt hur bra som hellts idag när vi red! Jag och Rebecca hoppade 80 i andra gruppen. 

Hur går det till då? Jo Skånstas ryttare rider fram ponnysarna och startar på dem. Sen byter vi hästar så får Roo ryttarna ridafram på ponnysarna och sedan starta dem. Jag var tredje sist i min grupp. Framridningen gick ganska bra, det var ibland som hon blev lite stark. Annars gick hon faktiskt ganska bra, i ett litet övertempo kanske men det är Rebecca och hoppning vi snackar om. Jag red så att hon alltid hade något att tänka på, medans Cajsa sa åt de andra att öka så fick jag fortsätta att liksom bestämma skjälv hur jag skulle göra. Det som passar bäst för liksom. 

Jag red på en volt, ökade lite minskade lite flyttade ganska mycket för skänkeln. Framhoppningen gick också super, speciellt de två första sprången. Det tredje som var på en oxer gick det lite fort och stressat. 
 
När vi hade startat så gick det faktiskt ganska bra. Jag försökte vara så mjuk i handen som möjligt. För det är ju ingen ide att sitta och slita ponnyn i munnen när det går för fort, bättre att rida och driva ner takten. Det var lättare under framridningen då vi inte skulle över något hinder. 

Över hindren så hade jag lite långa tyglar vilket gjorde att jag inte kunde följa henne med handen lika bra. Men mycket kortare tygel mellan hindren kännde jag inte skulle bli mycket mer än en dragkamp. 
På sexan så hamnade vi lite mella två galoppsprång så det språnget blev lite knäppt, skrattar varje gång jag tittar på det. Jag blev också lite förvånan när hon hoppade av tidigare då Rommy aldrig skulle ta ett längre språng om han hade möjligheten att klämma in ett extra. Men det blev bra i slutändan och jag gillar den där ponnyn mer och mer för varje gång jag rider henne :) ♥
 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback