Hoppträningen i måndags

Eftersom det var påskmeeting i fredags så missade den blåagruppen sin hoppträning, och för att alla grupper ska få hoppa sina 10 gånger på en termin så hade vi den hoppträningen i måndags istället. 
 
Vi skulle träna lite lydnad och lite allmänt det Cajsa tyckte vi behövde efter att ha sett oss på tävlingen. 
Många hästar hade vart väldigt pigga under helgen, så vi körde lite olika lydnadsövningar för att de skulle ställa tillbaka från omhoppningar och så. Jag kom ju inte till omhoppning men ändå.. ;) 

Vi började med att rida på en båge från A-B-C på varje båge låg det några bommar som vi travade över. 
Från början gick det lite hastigt, men det löste sig ganska snabbt! Tillslut så gicket det väldigt bra, och jag hittade en bra balans i min sits. 
 
Efter det skulle vi börja hoppa. Vi skulle travhoppa ett räcke som stod på medelinjen. Lite kortare anridning in och efter hindret skulle man gå varanat varv höger och varanat varv vänster. Tanken var att vi skulle träna att rida rakt fram efter hindret och sedan byta galopp om det behövdes. Det gick bra för mig framför och över hindret, även vägen efter var inga problem. Rommy kan byta galopp så det var inga problem, ibland så var jag lite seg på att ge honom signalerna ordentligt så han skulle göra det på en gång. Men jag är nöjd med den delen i alla fall. 
 
Efter det bärjade vi hoppa på långsidan. Där skulle det vara trav in på en studs sen ett galoppsprång till ett räcke och sen ett galoppsprång till en oxer. Det gick ganska bra. Första gången var det lite hastigt in, men resten funkade bortsett från att jag vred mig över oxern. Hon höjde och då fick jag ett stopp på räcket, jag kände precis innan han stanna att jag lättade litelite på tygeln och lutade mig lite framåt. Så han stack åt vänster, vilket han numera oftast gör när han stannar, jag tappar ytterbogen och han sticker dit han vill. Så det är verkligen något jag måste tänka på!! 
Men jag red på en gång till och var på honom med spöt på den vänster bog för att han skulle förstå att jag inte skulle gå på det en gång till, cajsa sa att jag även skulle va på honom nästa gång jag på hindret igen. Använder i vanliga fall inte spöt på honom så mycket för han blir så stressad. Hon höjde för mig i slutet, tror det låg på 80-90, det var det jag hoppade på meetinget. Det gick super bra! :D 

Det sista vi gjorde var att rida på samma båge som i början bestod av bommar, men nu var det räcken. Vi skulle rida samma väg över hindrerna och verkligen tänka på vägen. Det var inte några probem så är ganska nöjd med lektioen. Det finns saker jag måste träna på, framförallt tänka på, t.ex. den där väster bogen och att jag inte ska vrida mig så mycket i sprången. 
 
Men det blir nog bra tillslut! :D 

Foto: Johanna Stålberg - Jag och Rommy när vi väntar på våran tur. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback